štvrtok 11. februára 2016

Published 13:54 by with 2 comments

Our Last Night.

O štyroch chlapcoch z malého mestečka v New Hampshire, ktorý robia počúvateľnými také "hviezdy" ako Miley Cyrus, Selena Gomez, Justin Bieber alebo One Direction...

Kapela je známa na YouTube hlavne kvôli ich cover verziám. Hovorí sa, že originál je vždy len jeden a žiadna prespievaná (v prípade filmov prerobená) verzia ho neprekoná. Ale vždy - ako vo filmoch, tak aj v hudbe - sa nájde výnimka. Our Last Night sú touto výnimkou v hudbe a dá sa povedať vo všetkom, čoho sa chytia. Plne sa vyrovnávajú takým menám ako Adele a jej "Skyfall" dávajú minimálne tak dobre ako ona. Dokonca to dostali na úplne novú úroveň - robia počúvateľnými  aj interpretov, ktorých by si človek inak nikdy nepustil, a tak sa razom v playliste objavia mená ako Katy Perry, Miley Cyrus alebo dokonca Justin Bieber (tých dvoch aj tak podozrievam, že ide o jednu osobu).

Ku kapele som sa dostal, keď som na YouTube hľadal "Habits (Stay High)" od Tave Lo, ktorú som započul niekde v TV. Originál sa mi celkom páči, textovo, hudbou aj spevom, aj keď nejde zrovna o hudbu, kde by som počúval celý album. Zároveň ma dostalo, že nejaký tupý remix má viac ako dvojnásobok videní od normálnej verzii - ľudia sú pomýlení... Štvrté video v rade malo na ukážke nejakého týpka, ktorý vyzerá, že ide zjesť mikrofón. Už len verzia spievaná mužským hlasom môže byť zaujímavá... A bola. V speve sa dokonca striedajú dvaja. A celkom im to ide.

O kapele:

Skupina údajne vznikla v roku 2004, reálnu formu nabrala v roku 2006 a kontrakt podpísala v roku 2007. Deň po tom vyrazili na prvé turné, čo je zaujímavé najmä preto, že vokalista mal vtedy iba 13 rokov (!). Asi mám nejako bližšie ku kapelám, v ktorej spolu hrajú bratia a platí to aj pri Our Last Night, aj keď Oasis zrovná nie sú. Naopak No Name ma nejako extra neberie... Kapelu tvorí (aspoň pre mňa) frontman Trevor Wentworth, ktorý je len o niečo starší odo mňa. Trevor v kapele pácha vokály a páči sa mi, ako je to napísané na Wiki - clean vocals (od roku 2012), unclean vocals (odjakživa) a k tomu akustická gitara. Jeho brat Matt Wentworth taktiež spieva (len clean vocals), hrá na gitaru a je mu pripisovaný aj klavír. Na basu hrá a doprovodne spieva Alex "Woody" Woodrow a paličky od bicích má v rukách Tim Molloy.

(zdroj: pupfresh.com)

Štýl:

Hudobných štýlov, hlavne tých, v ktorých sa pohybujú Our Last Night, je už toľko, že človek nemá šancu sa v tom vyznať. Jednotlivé štýly sa prelínajú a nikto už nevie jednoznačne povedať, čo je čo. Our Last Night prelína alternatívny rok a (post)hardcore - kde to smrdí až punkom - cez čisto komerčný mainstream pop (hlavne "clean vocals" u Matta, ktorý má na to aj hlas) až po čisto nekomerčný diabolský metal (to si nedovolím povedať, ktorý druh - Slipknot ani Cannibal Corpse to nie je) - to sú "unclean vocals" Trevora. V pesničkách sa spravidla objavujú všetky spomenuté prvky (aj keď v poslednom čase ubúda tzv. "Heavy Trevy" - teda metalové pasáže Trevora, čo je najväčšia škoda)  a dáva to veľmi zaujímavý výsledok.

Matt a Trevor sú síce bratia, ale ich hlasy sú úplne iné. Matt je viac technickejší, má čistý hlas, pomerne veľký rozsah s dosť veľkými výškami, taktiež používa falzet. Oproti bratovi vo všeobecnosti pôsobí ako spevák trénovaný. Trevor je skôr spevák "od srdca" taký ten "row talent" - obrovský talent nadelený do hrdla a spieva mu to akoby ani sám nevedel ako. Taktiež má veľký rozsah, dokáže dávať veľké výšky, tam však skôr prechádza do enormnej sily, ktorú mu hlas umožňuje. Kombináciou dvoch typovo rôznych hlasov (ktoré napriek tomu mnohokrát znejú podobne, keďže spievajú v tej istej polohe a "netrénované ucho" v rámci OLN ich môže mať problém rozoznať) je dosiahnutý skvelý výsledok, kde to vo finálnej verzii spravidla vyzerá ako spevácky battle dvoch bezchybných spevákov - každý svojim spôsobom a štýlom.

Cover verzie:

Ako som povedal, cover verzie toho, čo v dnešnej dobe nazývame svetové hity, urobili z Our Last Night prostredníctvom YouTube známejšiu kapelu. Ako však sami prehlásili vo svojom A Summer of Covers (ktorý je jeden z mnohých dôkazov, že Wentworth brothers je ľahké si obľúbiť), nie sú cover kapelou - svoje verzie známych pesničiek robia skôr preto, že to jednoducho vedia. A noazaj v mnohých prípadoch tvoria výnimku, kedy je prerobená verzia lepšia ako originál. Cover verzie prinášajú skladbám vždy nového ducha, zväčša z nich robia oveľa muzikálnejšie veci ako sú v originálnej verzii - v prvom rade namiesto počítača používajú reálne hudobné nástroje (pričom ale netvrdím, že OLN vo finálnej verzii nepoužívajú úpravy) a v druhom rade sú bratia Wentworthovci (ne)skutoční speváci - každý iný - a spoločne tvoria rozsahovo pestrý, pozoruhodný výsledok.

Covers, ktoré sú lepšie ako originálne verzie pesničiek:

Rihanna - Stay
Časovým rozsahom spieva viac Matt, Trevorove party ale stoja za to.

Miley Cyrus - Wrecking Ball
Dokonalá ukážka, že aj dobrá pesnička sa dá dobre zhovadiť... "Majli Kyrus", ako ju nazvala jedna odborníčka, dokázala krásny text pokaziť prehnaným autotunom a úplne nezmysleným videoklipom, kde polonahá až nahá búra stenu, kurví sa na reťazi a oblizuje Thorovu pýchu. A má to na YT cez 820 miliónov videní. Ľudom... nie je dobre (umiernene povedané). Our Last Night z tej skladby urobili presne to, ako by mala vyzerať, využili jej plný potenciál a dali jej to, čo si zaslúži. Krásne pomalé pasáže od Trevora, úžasné vysoké party od oboch bratov. V tejto verzii bezchybná.

Katy Perry - Dark Horse
Najdokonalejšia ukážka talentu Our Last Night. Z popovej hnačky dorazenej akože rapom nejakého šťavnatého juicy uja sa premení na drsný rock, ktorý vrcholí metalovou časťou Trevora. Toto je verzia skladby, ktorá si zaslúži začiatočné "Let's rage," nie originál, ktorý má na YT cez 1,2 miliardy videní. (Pauza na fujtabl pľuvanec). Synergia dueta je dokonalá, Mattove výšky ohromujúce. Najlepšia časť skladby je premenená z pôvodne najhoršej rapovej časti - najmä spomenutý Heavy Trevy, na to Mattov part, na ktorý nadväzuje opäť Trevor do refrénu a celé to má v jednej sekvencii pár sekúnd viac energie ako Katy Perry, ten týpek, čo jej to tam kazí ešte viac ako to je a všetci okolo nich za celú kariéru.

Selena Gomez - The Heart Wants What It WantsHeavy Trevy at his best.

One Direction - Drag Me Down

Justin Timberlake - Mirrors

Taylor Swift - Blank Space

Justin Bieber - Sorry

Maroon 5 - Maps

twenty one pilots - Stressed Out  a.k.a "Welcome back Heavy Trevy". Momentálne najnovší cover a Trevorov screaming je späť v tom najväčšom štýle!

Minimálne tak dobré cover verzie, ako originály (ak nie lepšie):

Adele - Skyfall

Tave Lo - Habits (Stay High) (video vyššie)

Imagine Dragons - Radioactive- ako by vyzerali punkovo-metalovo-rockový Imagine Dragons? TAKTO!

Vlastná tvorba:

Samozrejme, kapela má aj vlastnú tvorbu. Debutovali s albumom "We Will All Evolve" v roku 2010. V roku 2012 nadviazali s albumom "Age of Ignorance". Nasledovala vlna EPčiek ("A Summer of Covers EP" a "Oak Island EP") s vlastnou tvorbou a so spomenutými covermi. V roku 2015 vydali album "Younger Dreams". K mnohým skladbám majú aj akustickú verziu, ktorá má vždy niečo do seba tak, ako originál.

Pozoruhodnou vlastnou skladbou je Sunrise, ktorá je zameraná proti šikane a na konci videoklipu má rozhovor s autorom kampane. Medzi ďalšie skvelé "original songs" patria Falling Away, A World Divided, Home, Road To The Throne,... a mnoho ďalších a ďalších.

Prvý singel z EPčka "Oak Island" je skladba Same Old War, ktorú mám z ich tvorby najradšej. Keď už sa pesnička dostane na zvonenie môjho telefónu, to už musí byť...

Osobný názor:

Matt má viac mainstreamový, popový hlas, je zručnejší v rámci hudobných nástrojov. Trevor je hlasovo viac originálny, tvrdší. Osobne vidím veľkú koreláciu s Oasis - Matt ako Noel je technický mozog kapely, ktorý píše pesničky a všetko riadi, Trevor ako Liam je prirodzené srdce a robí kapelu tým, čím je. Ak by som mal z dvojice vybrať, osobne preferujem Trevora (tak isto, ako Liama) - hlasovo, aj prejavom, aj keď Matt je... proste Noel v Our Last Night, niečo nepostrádateľné. Trevor navyše na svoj vek už toho stihol naozaj dosť - okrem hudobnej kariéry má aj syna, ktorý je s ním v klipe skladby "Falling Away" a dífčence sa musia pri tom na totálku roztopiť. Veľká pozornosť môže byť, rovnako ako u Oasis, sústredená na bratov, treba však vyzdvihnúť aj zvyšok kapely, ktorá sa významným percentom podieľa na celkovom dojme. Výrazný je hlavne bubeník Tim Molloy, ktorý za bicími predvádza neuveriteľné divadlo.

OLN sú dokonalá kapela pre ľudí, ktorí sa cítia stratení v tom, čo v týchto rokoch označujeme ako hudba a majú radi tvrdšie veci. Svojimi cover verziami rovnako ako vlastnou tvorbou predstavujú svetielko nádeje, že hudobná produkcia ani v týchto časoch nie je úplne stratená a dokazujú, že to ide, len autori, resp. interpreti sú zväčša nedostatočne talentované umelo vytvorené hviezdičky. Teda presný opak členov Our Last Night. A preto to tak dobre funguje, ak si títo chalani zoberú nejakú ich vec. Covers robia skôr, lebo ich to baví a lebo to vedia, ak im navyše pomôžu zviditeľniť sa, tým lepšie.

edit